Start nu met de Vervolg Training

Datum: Vrijdag 8 januari
Aanvang: 09:00
Trainer: Céline

Meer nog dan optimisme en geluk oefent (zelf)compassie een verregaande invloed uit op onze psychische en fysieke gezondheid. 

Deze Vervolg training is een  8 weken training Zelf Compassie/ Zelf acceptatie.

 

Voor wie? 

In ons dagelijks leven worden we veelal aangestuurd door de innerlijke criticus (harde oordelen mn gericht op onszelf) zodat we voortgedreven worden door alles wat we onszelf opleggen (moeten en niet mogen) en het is nooit genoeg, het kan altijd meer beter etc...of we willen gewoon heel veel. Het lijkt alsof we geen eigen vrije wil meer hebben. 

De remedie hiertegen is opmerkzaamheid, onderscheidingsvermogen en concentratie (mindfulness) en het trainen van vriendelijkheid t.o.v onszelf (compassie) leren daardoor onszelf aan te sturen op een manier die veel gezonder is. We leren luisteren naar onze innerlijke suporter ipv de innerlijke criticus die ons opjaagt en uitput, zelftwijfel, angst, en somberheid laat ontstaan.Wanneer we ons bewust worden van de manier waarop we onszelf aansturen en dat leren doorzien en tegelijkertijd een veel vriendelijkere manier leren om onszelf te begeleiden zal de zelfafwijzing, de daarmee gepaard gaande oordelen naar onszelf minder aanwezig zijn en naar de achtergrond verdwijnen. 

Je neemt zelf weer plaats aan het roer van je leven. Dat is wat we noemen zelfleiderschap of persoonlijk leiderschap. 

Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Daarom heb je eerst een mindfulnesstraining gedaan.

Deze training is geschikt voor iedereen.

 

Wat leer je in deze training?

In de compassietraining leer je de invloed van oude, diep in je hersenen gewortelde, patronen op je gedrag van alledag te herkennen en leer je deze te doorzien en daarme geleidelijk aan los te laten.  

Het in balans brengen betekent doorgaans dat nieuwe gewoonten extra oefening nodig hebben. Naast uitleg over de werking van het brein komen daarom in de compassietraining veel nieuwe oefeningen (kortere oefeningen dan in de mindfulness training) aan bod. 

 

Wat leer je? 

  • Je persoonlijk leven als je belangrijkste project.
  • Je leert op jezelf en het leven te vertrouwen 
  • Het belang van een goede relatie met jezelf en hoe dat voor elkaar te krijgen.
  • Hoe om te gaan met gevoelens en verlangens
  • Leren gevoelens tot uitdrukking te brengen.
  • Wie ben je als je echt jezelf bent?
  • Hoe ziet een goede relatie met je zelf eruit en wat is daar voor nodig?
  • behulpzame vaardigheden te ontwikkelen in contact met ongemak, pijn of stress
  • praktische oefeningen voor het dagelijks leven.

 

Voor wie?

Deze compassietraining is geschikt voor mensen die:

    • De achtweekse mindfulnesstraining hebben gevolgd bij een Categorie 1 Trainer MBSR/MBCT. Indien je de training elders hebt gevolgd zal er vooraf een vrijblijvend en kosteloos informatief gesprek plaatsvinden. 
    • De mindfulnessbeoefening willen onderhouden en verdiepen met name op het aspect van vriendelijkheid.
    • Een milde houding willen ontwikkelen naar zichzelf en anderen.
    • De relatie met zichzelf en de ander willen verbeteren.


De manier van werken heeft overeenkomsten met de mindfulnesstraining. Deze training bestaat echter uit acht bijeenkomsten van 3 uur en zal ipv wekelijks twee/drie wekelijks plaats vinden zodat er meer tijd is om het geleerde te intergreren.

Je krijgt na elke bijeenkomst suggesties mee voor oefeningen gericht op de ontwikkeling van persoonlijke ontwikkeling en vriendelijkheid. 


Wetenschappelijk onderzoek

      Christopher Germer noemt in zijn boek ‘Mindfulness en zelfcompassie’ verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar het effect van compassietraining Zo beschrijft hij onder andere het onderzoek van Barbara Fredrickson en collega’s van de University of North Carolina. In dit onderzoek werden mensen die zeven weken de oefeningen hadden beoefend vergeleken met een groep mensen op de wachtlijst.
      Compassie Training zorgde voor een toename in:
      * positieve emoties
      * een toename van een breed scala aan positieve coping, zoals mindfulness, probleemoplossend vermogen, zelfacceptatie, zingeving, sociale ondersteuning, positieve relaties met anderen en lichamelijke gezondheid.

 

RECENSIE

Kim - “In het herstel en helen na een moeilijke tijd ben ik bij Celine terecht gekomen.
In eerste instantie voor de mindfulness training. Het grootste goed wat ik daar ervaarde en leerde, is dat je niet onderworpen hoeft te zijn aan dat wat je overkomt aan situaties, gedachten en gevoelens. Ik leerde mij bewust worden van de ruimte tussen dat wat ervaren wordt en je eigen ‘zijn’. Je hoeft niet samen te vallen met je gedachten en gevoel. Dit was voor mij een enorm bevrijdende ervaring en bewustwording. Iets wat natuurlijk niet altijd lukt, maar alleen al het weten dat het een mogelijkheid is, geeft vertrouwen en rust in moeilijke tijden.
Voor mij was een van de belangrijkste lessen om die ruimte te kunnen ervaren, het bewust worden van mijn eigen interne verzetsreacties. Verzet tegen een situatie, of bijvoorbeeld de pijn die daar bij hoort. In het oefenen met minder verzet ervoer ik de ruimte. Ik leerde bij de pijn te blijven. Op een zachte manier.

Tijdens de mindfulnes training kreeg ik de smaak zo te pakken dat ik graag verder wilde. Het voelde (en voelt) als een juist en waardevol spoor waar ik mij verder in wilde ontwikkelen. Ik ben daarop de compassie training gaan volgen, ook bij Celine. Dit is voor mij met name een verdieping geweest in het oefenen met zachtheid. Zachtheid naar mezelf en de processen die zich in mij afspelen. Maar daardoor ook zachtheid naar de ander, en de wereld. Ik heb (nog) meer inzicht gekregen in mijn patronen en hun oorsprong en ik heb geleerd hier met liefde, aandacht en compassie mee om te gaan. Het ervaren van die bron van zijn, die probleemloze ruimte die ik heb ervaren in de nabesprekingen in de groep is een ervaring die mij bij blijft, letterlijk mindblowing.
Het heeft me zoveel gebracht dat ik nu me nog dagdagelijks bezig houdt met dat wat ik leerde. Ik ben benieuwd waar het me nog gaat brengen. Ik kijk met dankbaarheid terug en wens het eenieder toe.”


Tim Salet - In het najaar ben ik gestart met de vervolgtraining "compassie". Het was een vervolg op de basis mindfulness training. Gedurende de basis training heb ik bruikbare handvaten gekregen om het zijn te ervaren. De oefeningen heb ik in het jaar daar op volgend meerdere malen toegepast en merkte dat het mij ruimte gaf in het leven. Echter bleef ik nog altijd met vraagstukken zitten zoals hoe je bepaalde controle kunt los laten. Tijdens een intake met Céline kwamen we tot de conclusie om een vervolg te geven in de vorm van compassie. Dit waren wederom een groeps bijeenkomsten waarbij we de diepte in zijn gegaan op vriendelijkheid naar jezelf toe en naar anderen. Doordat we in de groep zaten kwamen er verschillende voorbeelden aan bod waar door je naast de oefeningen directe situaties van anderen te horen kreeg. Dit zorgde voor een leerzame dynamiek en creëerde tevens een warme band met de groepsgenoten. In het begin is het spannend om in een groep jezelf kwetsbaar op te stellen, maar naar mate je die kwetsbaarheid met een vriendelijkheid benaderd ontstaat er rust en ruimte. Céline zorgde voor een open en vertrouwelijk sfeer door enerzijds te vertellen over een stukje theorie en anderzijds door vragen te stellen aan de deelnemers op een zeer prettige en aangename manier. Voor mij was de compassie training een passend vervolg op de basistraining en heeft mij fijne inzichten gegeven. Hier voor wil ik Céline en het Centrum nog voor bedanken, keep up the good work!!


Mandy Schuerman - "Twee jaar geleden heb ik bij Céline de Mindfulness training gevolgd. Dit omdat ik steeds vastliep in dezelfde patronen en altijd een gevoel van onrust ervaarde. Deze training heeft mij veel gebracht, ik werd er zo blij van én ook veel rustiger, daarom besloot ik afgelopen jaar de vervolgtraining, Compassie te doen.
Ook deze training was weer bijzonder.  Céline is een hele fijne trainer en coach en haar manier van trainen spreekt mij erg aan. Ik vond het fijn om deze training in groep te volgen. Je leert heel veel van elkaar en het vertrouwen in mijzelf is hierdoor ook gegroeid.
Na deze training voel ik mij zekerder, ik ervaar nog meer rust en ben meer gaan voelen ipv alles op de automatische piloot te doen.  Mijn gevoel van compassie is enorm ontwikkeld. Zowel naar mij zelf als naar andere toe. Ik voel meer liefde en begrip!  Ik zou het iedereen toewensen deze training te mogen volgen!"  
 
"Twee jaar geleden heb ik bij Céline de Mindfulness training gevolgd. Dit omdat ik steeds vastliep in dezelfde patronen en altijd een gevoel van onrust ervaarde. Deze training heeft mij veel gebracht, ik werd er zo blij van én ook veel rustiger, daarom besloot ik afgelopen jaar de vervolgtraining, Compassie te doen.
Terug naar de volledige agenda

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

* verplicht veld