EMDR

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie die aanvankelijk bedoeld is voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaans psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.

EMDR is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. De herinnering blijft maar de lading die op de herinnering ligt verdwiijnt. Daardoor kunnen huidige ervarigen weer op waarde worden geschat in plaats dat ze (onbewust) geinterpreteerd worden vanuit het traumadeel.

EMDR helpt bij het verwerken van heftige gebeurtenissen of incidenten, maar kan je ook helpen inzichten te krijgen en sterker in je schoenen te staan. Je komt er weer mee in je kracht.

Inmiddels is er steeds meer wetenschappelijke ondersteuning dat EMDR ook goed ingezet kan worden bij andere problemen en klachten, zoals bijvoorbeeld bij de gevolgen van meervoudige traumatisering en faalangst. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als onderdeel van een behandeling worden toegepast.

EMDR leert je echter niet omgaan met gevoelens en gedachten, nieuwe situaties en het leren doorvoelen van emoties via het lichaam. Het lichaam is tevens je anker, zorgt voor gronding en holding. Daarom wordt EMDR altijd aangeboden in een traject. Het is een betrekkelijk eenvoudige methode om het trauma te verwerken, dit gaat soms gepaard met ontlading van stress. Het lichaam is daarbij je anker, zorgt voor gronding en holding. Het enige dat het van jou vraagt is om erbij aanwezig te blijven en je over te geven aan het proces. Mindfulness kan je daarbij helpen. Mindfulness en EMDR ligt dan ook in elkaars verlengde.

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.