ACT-based Mindfulness: Uit je Hoofd, in je Leven.

Daar waar mindfulness zich vooral richt op stressreductie, 'acceptatie' en 'zijn',  richt ACT zich ook op het ontwikkelen van een innerlijk kompas in je leven. Hoe maak je keuzes in je leven? Waar wil je heen met je leven? Waar ligt jou passie? Daarnaast biedt ACT veel oefeningen die zich specifiek richten op de omgang met je hoofd. We werken vanuit jou kracht en kwaliteiten.

 

Wat is ACT?

 

 

 

ACT is een wetenschappelijk bewezen training.

Het doel van ACT is dat je een waardevol leven leidt, dat je leeft op een manier die strookt met wat belangrijk voor je is en waar je energie van krijgt.

ACT is interessant voor een ieder die hieraan wil werken. Of je nu psychische klachten hebt of niet. ACT helpt je als je bewust wilt leven en meer uit het leven wil halen dan je nu doet.

Als je op weg gaat zul je natuurlijk op ongemak stoten, op vervelende gedachten en moeilijke gevoelens. ACT reikt dan allerlei hulpmiddelen en technieken aan om met dat ongemak om te gaan (o.a mindfulness). Om een gezonde afstand te nemen van gedachten en om niet meer samen te vallen met onaangename emoties en lichaamsgewaarwordingen.

ACT heeft veel te bieden op het vlak van het werken rond waarden (wat wil ik nu eigenlijk in mijn leven?) en gedragsverandering in die richting. 

Er wordt gewerkt met metaforen en ervaringsgerichte oefeningen die je leren in het hier en nu te leven, bewust te zijn van je innerlijke gedachten- en gevoelswereld en daar niet op een ongezonde manier door in beslag genomen te worden.

  

De oefeningen worden in ACT kort en op een concretere manier gegeven.

ACT is gebaseerd op een wetenschappelijk onderzochte theorie, de Relational Frame Theory. In de Verenigde Staten heeft de United States Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA) ACT onlangs benoemd tot evidence based.

 

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.