Mindfulness training

De mindfulness training van het Centrum voor mindfulness Breda is oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met stress-, stress gerelateerde klachten en (chronische) pijnklachten (MBSR). De training in aandacht is inmiddels al weer zo'n 45 jaar geleden ontwikkeld en wordt nog steeds ongewijzigd aangeboden. Tegenwoordig heeft Mindfulness een brede toepassing. De cursus is geschikt voor mensen die willen leren effectiever om te gaan met stressvolle situaties op korte en lange termijn, om beter om te gaan met fysieke en/of mentale pijn en deze misschien te verminderen, om hun focus en veerkracht te verbeteren en hun vermogen om sneller te herstellen van uitdagende situaties te versterken. Om hun leven met meer energie, begrip en enthousiasme te ontmoeten

 "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven." - Jon Kabat-Zinn (grondlegger van deze mindfulness training).

Deze Aandachttraining MBSR is dus geschikt voor iedereen met of zonder klachten. Iedereen is welkom en kan ervan profiteren.

Concreet kun je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

  • Altijd bezig zijn en nooit tijd hebben voor ontspanning (moeten, moeten, moeten)
  • een vol/druk hoofd (gedachten niet kunnen stoppen)
  • Stress– en stress gerelateerde klachten
  • overspannen zijn
  • Burn out
  • Bore out 
  • SOLK
  • Somberheid
  • Angstverschijnselen/hyperventilatie
  • Piekeren
  • Onzekerheid/Perfectionisme
  • Vermoeidheid/Slaapproblemen
  • Relatieproblemen of bij een geleden verlies (ook op lichamelijk vlak)
  • Hooggevoeligheid, Hoogsensitiviteit, ADD, ADHD
  • (chronische) pijnklachten

Wat levert de Mindfulness training op?

  • Het is een bewustwordingsproces waardoor verandering mogelijk is.
  • Je komt weer in balans, komt dicht bij jezelf, waardoor je meer autenticiteit zult gaan ervaren. Het wordt veel makkelijker om gewoon jezelf te zijn. 
  • de symptomen van stress nemen af, het beleven van plezier neemt toe
  • gemak en moeiteloosheid nemen toe
  • je concentreert je beter
  • je piekert minder (somberheid en angstgevoelens nemen af)
  • je hebt meer energie (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af) je leert hoe je weer op kunt laden.
  • je geeft beter je grenzen aan (je hebt meer zelfvertrouwen) je persoonlijke effectiviteit neemt toe.
  • je beleeft het hier en nu intensiever en je geniet er meer van.
  • Je hebt meer aandacht voor jezelf en je omgeving, kinderen, partner, collega's, natuur etc..en pakt weer activiteiten op waavan je geniet en die je energie geven.
  • Kortom je neemt weer regie over je leven, paradoxaal genoeg door acceptatie, loslaten en vertrouwen.....
  • je gaat beter om met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen

 

Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
Ontspanning is wie je bent.

- Chinees gezegde -

 

MBCT

De mindfulness based cognitieve therapie (MBCT) is ontwikkeld voor mensen die één of meerdere depresieve episodes hebben doorgemaakt of langere periodes last hebben van depressieve gevoelens. Het is een terugval preventie programma en reduceert de kans op nieuwe depressie.

MBCT is voor een groot deel gebaseerd op MBSR en werd door drie cognitieve psychologen (Mark Williams en John Teasdale in Engeland en Zindel Segal in Canada) ontwikkeld voor mensen die lijden aan terugkerende depressies. Zij voegden een aantal elementen aan de cursus toe uit de cognitieve therapie. Onderzoek toonde aan dat zij die de cursus gevolgd hadden duidelijk minder kwetsbaar waren voor een terugkeer van depressie. 

Deze training is ook geschikt voor mensen die grote problemen ervaren in het omgaan met moeilijke gedachten of gevoelens zonder depressie te hebben ervaren, je vindt hier meer ondersteuning dan in een MBSR-cursus.

Deze training is niet geschikt als je een depressie doormaakt, indien je twijfelt, overleg dan met je behandelaar, huisarts en/of met ons. 

Het grootste verschil tussen MBSR en MBCT is dat in MBSR meer aandacht is voor het omgaan met stress, en in MBCT meer aandacht voor hoe je omgaat met je gedachten.

 

We kunnen niet voorkomen dat donkere gedachten als zwarte raven boven ons hoofd cirkelen.
We kunnen wel voorkomen dat ze nesten bouwen in ons haar.

- Chinees gezegde -

 

 

DE 9 WEKEN AANDACHTTRAINING/MINDFULNESS PRAKTISCH

 

Inhoud:
De training in aandacht bestaat uit 9 bijeenkomsten ( inclusief 1 Mindfulness avond) van 2½ uur en vindt plaats in groepsverband. De kracht van de mindfulness cursus ligt in het dagelijks oefenen op een manier die bij jou past. Het is noodzakelijk dat je telkens een week lang dagelijks met een geluidsbestand oefent voordat je over kunt gaan naar de volgende oefening. Dit zijn lig-, zit- en staande oefeningen en mindful bewegen. Wekelijks wissel je in de groep ervaringen uit, bespreek je waar jij tegen aanloopt en ontvang je tips. Stap voor stap raak je thuis in Mindfulness en ontdek je de positieve effecten ervan. Bij de training is een uitgebreid cursusboek met een uitgewerkt oefenprogramma en oefeningen op MP 3 inbegrepen. Mindfulness is een echte aandachtttraining: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Het is geen therapie-groep. Er wordt inhoudelijk niet ingegaan op persoonlijke problematiek. Alleen de mindfulnesstrainer heeft mogelijk achtergrond informatie van de deelnemers. Het grote voordeel van het oefenen in een groep is dat je veel opsteekt van elkaars ervaringen en de uitwisseling tussen deelnemer en trainer. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Het proces van Mindfulness levert ontzettend veel op, maar het is geen techniek die je als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht en oefening vraagt. Je inzet bepaalt het resultaat!

Wat leer je?
We reiken je vaardigheden aan die je in het dagelijks leven toe kunt passen waardoor lichamelijke- en psychische klachten minder dominant aanwezig zijn of verdwijnen en je weer (meer) kunt genieten van het leven zoals het nu is.  We leren je stressreacties te herkennen en te doorbreken waardoor je betere keuzes kunt maken. Het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Een Mindfulnesstraining is geen goed middel voor het hanteren van acute problemen of crises. Hier kan coaching de aangewezen methode zijn of kan ik je doorverwijzen naar een training die wel geschikt voor je is. Neem daarvoor even contact met mij op.

 

Gratis Tools

Je zult hier geen gratis tools vinden. Het is niet dat ik het je niet gun maar er schuilt een "gevaar" in het zomaar aanbieden van de oefeningen uit de Mindfulness training zonder dat je deze gevolgd hebt.

  • De oefeningen die tijdens de training aangeboden worden hebben elk hun eigen plek in de training. Er zit een opbouw in de training en de opbouw volgt ook de opbouw van de hersenen, van het oudste gedeelte van onze hersenen "het reptielenbrein" tot het nieuwste gedeelte van de hersenen "De neocortex". Als de oefeningen als gratis tools worden aangeboden ga je ze waarschijnlijk door elkaar afluisteren.
  • Je oefent eerst een bepaalde periode met een oefening (meestal een week) voordat je over kunt gaan naar een andere oefening. Dat zorgt voor een optimaal effect.
  • De oefeningen brengen je heel dicht bij jezelf, je komt daarin van alles tegen dat om een goede begeleiding vraagt. De mensen die deze mindfulness training hebben gevolgd hebben een vrij intensieve training achter de rug. Het zijn mensen die op een juiste manier hebben geoefend en daardoor optimaal hebben geprofiteerd. Je kunt hun ervaringen lezen en zien dat mindfulness zoveel meer inhoudt dan een rustmomentje.
  • Je kunt de oefeningen verkeerd begrijpen waardoor je denkt dat het niets voor jou is of er ontstaat op een andere manier stagnatie waardoor je het opgeeft en dat zou zo ontzettend jammer zijn omdat je er je leven lang profijt van kunt hebben. Support en een "stok achter de deur" van de groep en/of trainer is heel belangrijk. 
  • Het is zo stimulerend voor je om te zien hoe de andere deelnemers zich in positieve zin ontwikkelen en veranderen. 

 

Agenda Centrum voor Mindfulness Breda

Algemeen

Za 25 januari
08:00
Gratis wandelen in aandacht

Mindfulness dag

Startdatum: Zondag 26 mei
Trainer: Céline

Zo 16 februari
10:00
Mindfulness dag

Verdiepingsavond

Startdatum: Maandag 26 augustus
Trainer: Céline

Ma 20 januari
20:00
Verdiepingsavond

Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 13 november
Trainer: Céline

Wo 22 januari
09:00
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Dinsdag 14 januari
Trainer: Lorenz

Di 21 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Di 28 januari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Di 11 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Di 18 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Di 3 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Di 10 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Di 17 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Di 24 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBCT

Startdatum: Woensdag 15 januari
Trainer: Céline

Wo 22 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Wo 29 januari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Wo 12 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Wo 19 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Wo 4 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Wo 11 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Wo 18 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Wo 25 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Donderdag 23 januari
Trainer: Céline

Do 23 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Do 30 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Do 6 februari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Do 13 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 20 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 5 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 12 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 19 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Do 26 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Vervolg Training

Startdatum: Vrijdag 24 januari
Trainer: Céline

Vr 7 februari
09:00
Vervolg Training (les 2)
Vr 6 maart
09:00
Vervolg Training (les 3)
Vr 20 maart
09:00
Vervolg Training (les 4)
Vr 3 april
09:00
Vervolg Training (les 5)
Vr 17 april
09:00
Vervolg Training (les 6)
Vr 29 mei
09:00
Vervolg Training (les 7)
Vr 12 juni
09:00
Vervolg Training (les 8)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Woensdag 29 januari
Trainer: Céline

Wo 29 januari
09:00
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Wo 12 februari
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 19 februari
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 4 maart
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 11 maart
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 18 maart
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 25 maart
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 1 april
09:00
Mindfulness training (les 8)
Wo 8 april
09:00
Mindfulness training (les 9)

Retraite

Startdatum: Vrijdag 31 januari
Trainer: Céline

Vr 31 januari
15:30 uur
Winter Retraite (5 daagse)
Za 1 februari
Retraite
Zo 2 februari
Retraite
Ma 3 februari
Retraite
Di 4 februari
Retraite
Wo 5 februari
Retraite

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

* verplicht veld