Mindfulness training

De mindfulness training van het Centrum voor mindfulness Breda is oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met stress-, stress gerelateerde klachten en (chronische) pijnklachten. De training in aandacht is inmiddels al weer zo'n 45 jaar geleden ontwikkeld en wordt nog steeds ongewijzigd aangeboden. Tegenwoordig heeft Mindfulness een brede toepassing. 

 "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven." - Jon Kabat-Zinn (grondlegger van deze mindfulness training).

Deze Aandachttraining MBSRMBCT is dus geschikt voor iedereen met of zonder klachten. Iedereen is welkom en kan ervan profiteren.

Concreet kun je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

  • Altijd bezig zijn en nooit tijd hebben voor ontspanning (moeten, moeten, moeten)
  • een vol/druk hoofd (gedachten niet kunnen stoppen)
  • Stress– en stress gerelateerde klachten
  • overspannen zijn
  • Burn out
  • Bore out 
  • SOLK
  • Somberheid
  • Angstverschijnselen/hyperventilatie
  • Piekeren
  • Onzekerheid/Perfectionisme
  • Vermoeidheid/Slaapproblemen
  • Relatieproblemen of bij een geleden verlies (ook op lichamelijk vlak)
  • Hooggevoeligheid, Hoogsensitiviteit, ADD, ADHD
  • (chronische) pijnklachten

Wat levert de Mindfulness training op?

  • Het is een bewustwordingsproces waardoor verandering mogelijk is.
  • Je komt weer in balans, komt dicht bij jezelf, waardoor je meer autenticiteit zult gaan ervaren. Het wordt veel makkelijker om gewoon jezelf te zijn. 
  • de symptomen van stress nemen af, het beleven van plezier neemt toe
  • gemak en moeiteloosheid nemen toe
  • je concentreert je beter
  • je piekert minder (somberheid en angstgevoelens nemen af)
  • je hebt meer energie (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af) je leert hoe je weer op kunt laden.
  • je geeft beter je grenzen aan (je hebt meer zelfvertrouwen) je persoonlijke effectiviteit neemt toe.
  • je beleeft het hier en nu intensiever en je geniet er meer van.
  • Je hebt meer aandacht voor jezelf en je omgeving, kinderen, partner, collega's, natuur etc..en pakt weer activiteiten op waavan je geniet en die je energie geven.
  • Kortom je neemt weer regie over je leven, paradoxaal genoeg door acceptatie, loslaten en vertrouwen.....
  • je gaat beter om met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen

 

DE 9 WEKEN AANDACHTTRAINING/MINDFULNESS PRAKTISCH

Mindfulness Breda biedt de orginele mindfulness cursus (MBSR) die in de jaren zeventig is geintroduceerd door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn in de gezondheidszorg voor mensen met stressklachten, burn-out en chronische pijnklachten. Hij ontwikkelde een gestructureerd 9 weken durend programma waarmee je je aandacht traint, gebaseerd op westerse psychologische wetenschap en oosterse oefeningen voor lichaam en geest.  Een vast onderdeel van de mindfulness training is een oefenavond of een oefendag, wij hebben gekozen voor een oefenavond daarmee wordt de cursus in 9 avonden aangeboden. Inmiddels hebben de trainingen een brede(re) toepassing gevonden en zijn ze bestemd voor een ieder die Mindfulness wil ontwikkelen. 

De mindfulness based cognitieve therapie (MBCT) is ontwikkeld voor mensen die één of meerdere depresieve episodes hebben doorgemaakt of langere periodes last hebben van  depressieve gevoelens. Het is een terugval preventie programma en reduceert de kans op nieuwe depressie.

Het grootste verschil tussen MBSR en MBCT is dat in MBSR meer aandacht is voor het omgaan met stress, en in MBCT meer aandacht voor hoe je omgaat met je gedachten.

Het is in Nederland en Belgie gebruikelijk om in MBSR ook enkele onderdelen van MBCT op te nemen. Het doet mogelijk meer recht aan beide trainingen en daarmee aan cursisten om ze los van elkaar aan te bieden. 

We voorzien ook in een oefen(stilte)avond waardoor de trainingen uit 9 ipv 8 weken bestaan. 

 

Inhoud:
De training in aandacht bestaat uit 9 bijeenkomsten ( inclusief 1 Mindfulness avond) van 2½ uur en vindt plaats in groepsverband. De kracht van de mindfulness cursus ligt in het dagelijks oefenen op een manier die bij jou past. Het is noodzakelijk dat je telkens een week lang dagelijks met een geluidsbestand oefent voordat je over kunt gaan naar de volgende oefening. Dit zijn lig-, zit- en staande oefeningen en mindful bewegen. Wekelijks wissel je in de groep ervaringen uit, bespreek je waar jij tegen aanloopt en ontvang je tips. Stap voor stap raak je thuis in Mindfulness en ontdek je de positieve effecten ervan. Bij de training is een uitgebreid cursusboek met een uitgewerkt oefenprogramma en oefeningen op MP 3 inbegrepen. Mindfulness is een echte aandachtttraining: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Het is geen therapie-groep. Er wordt inhoudelijk niet ingegaan op persoonlijke problematiek. Alleen de mindfulnesstrainer heeft mogelijk achtergrond informatie van de deelnemers. Het grote voordeel van het oefenen in een groep is dat je veel opsteekt van elkaars ervaringen en de uitwisseling tussen deelnemer en trainer. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Het proces van Mindfulness levert ontzettend veel op, maar het is geen techniek die je als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht en oefening vraagt. Je inzet bepaalt het resultaat!

 

Het Programma

Week 1 De automatische piloot

Week 2 Percepties / omgaan met obstakels

Week 3 Grenzen en keuze mogelijkheden

Week 4 Stress en stress reacties (responsief ipv automatische reageren)

Week 5 Acceptatie en loslaten

Week 6 Communicatie/Gedachten

Week 7 Mindfulnessavond 

Week 8 Gezonde zelfzorg, hoe zorg je goed voor jezelf ? (ook na de training)

Week 9 Einde training, evaluatie en toekomst

 

Wat leer je?
We reiken je vaardigheden aan die je in het dagelijks leven toe kunt passen waardoor lichamelijke- en psychische klachten minder dominant aanwezig zijn of verdwijnen en je weer (meer) kunt genieten van het leven zoals het nu is.  We leren je stressreacties te herkennen en te doorbreken waardoor je betere keuzes kunt maken. Het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Een Mindfulnesstraining is geen goed middel voor het hanteren van acute problemen of crises. Hier kan coaching de aangewezen methode zijn of kan ik je doorverwijzen naar een training die wel geschikt voor je is. Neem daarvoor even contact met mij op.

 

Gratis Tools

Je zult hier geen gratis tools vinden. Het is niet dat ik het je niet gun maar er schuilt een "gevaar" in het zomaar aanbieden van de oefeningen uit de Mindfulness training zonder dat je deze gevolgd hebt.

  • De oefeningen die tijdens de training aangeboden worden hebben elk hun eigen plek in de training. Er zit een opbouw in de training en de opbouw volgt ook de opbouw van de hersenen, van het oudste gedeelte van onze hersenen "het reptielenbrein" tot het nieuwste gedeelte van de hersenen "De neocortex". Als de oefeningen als gratis tools worden aangeboden ga je ze waarschijnlijk door elkaar afluisteren.
  • Je oefent eerst een bepaalde periode met een oefening (meestal een week) voordat je over kunt gaan naar een andere oefening. Dat zorgt voor een optimaal effect.
  • De oefeningen brengen je heel dicht bij jezelf, je komt daarin van alles tegen dat om een goede begeleiding vraagt. De mensen die deze mindfulness training hebben gevolgd hebben een vrij intensieve training achter de rug. Het zijn mensen die op een juiste manier hebben geoefend en daardoor optimaal hebben geprofiteerd. Je kunt hun ervaringen lezen en zien dat mindfulness zoveel meer inhoudt dan een rustmomentje.
  • Je kunt de oefeningen verkeerd begrijpen waardoor je denkt dat het niets voor jou is of er ontstaat op een andere manier stagnatie waardoor je het opgeeft en dat zou zo ontzettend jammer zijn omdat je er je leven lang profijt van kunt hebben. Support en een "stok achter de deur" van de groep en/of trainer is heel belangrijk. 
  • Het is zo stimulerend voor je om te zien hoe de andere deelnemers zich in positieve zin ontwikkelen en veranderen. 

 

Agenda Centrum voor Mindfulness Breda

Algemeen

Za 23 november
08:00
Gratis wandelen in aandacht
Zo 8 december
10:30
Gratis Proefles Mindfulness
Zo 12 januari
10:30
Gratis Proefles Mindfulness

Mindfulness dag

Startdatum: Zondag 26 mei
Trainer: Céline

Zo 15 december
10:00
Mindfulness dag

Mindfulness training

Startdatum: Dinsdag 29 oktober
Trainer: Lorenz

Di 19 november
19:30
Mindfulness training (les 4)
Di 26 november
19:30
Mindfulness training (les 5)
Di 3 december
19:30
Mindfulness training (les 6)
Di 10 december
19:30
Mindfulness training (les 7)
Di 17 december
19:30
Mindfulness training (les 8)
Di 7 januari
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training

Startdatum: Donderdag 31 oktober
Trainer: Céline

Do 14 november
19:30
Mindfulness training (les 3)
Do 21 november
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 28 november
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 12 december
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 19 december
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 9 januari
19:30
Mindfulness training (les 8)
Do 16 januari
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 13 november
Trainer: Céline

Wo 13 november
09:00
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Wo 20 november
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 27 november
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 4 december
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 11 december
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 18 december
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 8 januari
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 15 januari
09:00
Mindfulness training (les 8)
Wo 22 januari
09:00
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Dinsdag 14 januari
Trainer: Lorenz

Di 14 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Di 21 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Di 28 januari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Di 11 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Di 18 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Di 3 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Di 10 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Di 17 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Di 24 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBCT

Startdatum: Woensdag 15 januari
Trainer: Céline

Wo 15 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training MBCT
Wo 22 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Wo 29 januari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Wo 12 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Wo 19 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Wo 4 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Wo 11 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Wo 18 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Wo 25 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Donderdag 23 januari
Trainer: Céline

Do 23 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Do 30 januari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Do 6 februari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Do 13 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 20 februari
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 5 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 12 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 19 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Do 26 maart
19:30
Mindfulness training (les 9)

Vervolg Training

Startdatum: Vrijdag 24 januari
Trainer: Céline

Vr 7 februari
09:00
Vervolg Training (les 2)
Vr 6 maart
09:00
Vervolg Training (les 3)
Vr 20 maart
09:00
Vervolg Training (les 4)
Vr 3 april
09:00
Vervolg Training (les 5)
Vr 17 april
09:00
Vervolg Training (les 6)
Vr 29 mei
09:00
Vervolg Training (les 7)
Vr 12 juni
09:00
Vervolg Training (les 8)

Mindfulness training MBSR

Startdatum: Woensdag 29 januari
Trainer: Céline

Wo 29 januari
09:00
Start nu met de Mindfulness training MBSR
Wo 12 februari
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 19 februari
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 4 maart
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 11 maart
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 18 maart
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 25 maart
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 1 april
09:00
Mindfulness training (les 8)
Wo 8 april
09:00
Mindfulness training (les 9)

Retraite

Startdatum: Vrijdag 31 januari
Trainer: Céline

Vr 31 januari
15:30 uur
Winter Retraite (5 daagse)
Za 1 februari
Retraite
Zo 2 februari
Retraite
Ma 3 februari
Retraite
Di 4 februari
Retraite
Wo 5 februari
Retraite

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

* verplicht veld