Mindfulness training

De mindfulness training van het Centrum voor mindfulness Breda is oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met stress-, stress gerelateerde klachten en (chronische) pijnklachten. De training in aandacht is inmiddels al weer zo'n 40 jaar geleden ontwikkeld en wordt nog steeds ongewijzigd aangeboden omdat er een specifieke opbouw in de 8 weken training zit die de opbouw van de hersenen volgt. Tegenwoordig heeft Mindfulness een brede toepassing. 

 "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven." - Jon Kabat-Zinn (grondlegger van deze mindfulness training).

Deze Aandachttraining MBSR is dus geschikt voor iedereen met of zonder klachten. Iedereen is welkom en kan ervan profiteren.

Concreet kun je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

  • Altijd bezig zijn en nooit tijd hebben voor ontspanning (moeten, moeten, moeten)
  • een vol/druk hoofd (gedachten niet kunnen stoppen)
  • Stress– en stress gerelateerde klachten
  • overspannen zijn
  • Burn out
  • SOLK
  • Somberheid
  • Angstverschijnselen/hyperventilatie
  • Piekeren
  • Onzekerheid/Perfectionisme
  • Vermoeidheid/Slaapproblemen
  • Relatieproblemen of bij een geleden verlies (ook op lichamelijk vlak)
  • Hooggevoeligheid, Hoogsensitiviteit, ADD, ADHD
  • (chronische) pijnklachten

Wat levert de Mindfulness training op?

  • Het is een bewustwordingsproces waardoor verandering mogelijk is.
  • Je komt weer in balans, komt dicht bij jezelf, waardoor je meer autenticiteit zult gaan ervaren. Het wordt veel makkelijker om gewoon jezelf te zijn. 
  • de symptomen van stress nemen af, het beleven van plezier neemt toe
  • gemak en moeiteloosheid nemen toe
  • je concentreert je beter
  • je piekert minder (somberheid en angstgevoelens nemen af)
  • je hebt meer energie (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af) je leert hoe je weer op kunt laden.
  • je geeft beter je grenzen aan (je hebt meer zelfvertrouwen) je persoonlijke effectiviteit neemt toe.
  • je beleeft het hier en nu intensiever en je geniet er meer van.
  • Je hebt meer aandacht voor jezelf en je omgeving, kinderen, partner, collega's, natuur etc..en pakt weer activiteiten op waavan je geniet en die je energie geven.
  • Kortom je neemt weer regie over je leven, paradoxaal genoeg door acceptatie, loslaten en vertrouwen.....
  • je gaat beter om met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen

 

DE 8 WEKEN AANDACHTTRAINING/PRAKTISCH

Mindfulness Breda biedt de orginele mindfulness cursus die in de jaren zeventig is geintroduceerd door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn in de gezondheidszorg voor mensen met stressklachten, burn-out en chronische pijnklachten. Hij ontwikkelde een gestructureerd 8 weken durend programma waarmee je je aandacht traint, gebaseerd op westerse psychologische wetenschap en oosterse oefeningen voor lichaam en geest. Inmiddels hebben de trainingen een brede(re) toepassing gevonden en zijn ze bestemd voor een ieder die Mindfulness wil ontwikkelen. 

Inhoud:
De training in aandacht bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2½ uur en vindt plaats in groepsverband. De kracht van de mindfulness cursus ligt in het dagelijks oefenen op een manier die bij jou past. Het is noodzakelijk dat je telkens een week lang dagelijks met een geluidsbestand oefent voordat je over kunt gaan naar de volgende oefening. Je oefent dagelijks 3 kwartier met de geluidsbestanden. Dit zijn lig-, zit- en staande oefeningen en mindful bewegen. Wekelijks wissel je in de groep ervaringen uit, bespreek je waar jij tegen aanloopt en ontvang je tips. Stap voor stap raak je thuis in Mindfulness en ontdek je de positieve effecten ervan. Bij de training is een uitgebreid cursusboek met een uitgewerkt oefenprogramma en oefeningen op MP 3 inbegrepen. Mindfulness is een echte aandachtttraining: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Het is geen therapie-groep. Er wordt inhoudelijk niet ingegaan op persoonlijke problematiek. Alleen de mindfulnesstrainer heeft mogelijk achtergrond informatie van de deelnemers. Het grote voordeel van het oefenen in een groep is dat je veel opsteekt van elkaars ervaringen en de uitwisseling tussen deelnemer en trainer. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Het proces van Mindfulness levert ontzettend veel op, maar het is geen techniek die je als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht en oefening vraagt. Je inzet bepaalt het resultaat!

 

Het Programma

Week 1 De automatische piloot

Week 2 Omgaan met hindernissen

Week 3 Grenzen en mogelijkheden

Week 4 Stress en stress reacties

Week 5 omgaan met stress en acceptatie

Week 6 Omgaan met lastige gedachten

Week 7 Goed voor jezelf zorgen

Week 8 Einde training, evaluatie en toekomst

 

 

Wat leer je?
Ik reik je vaardigheden aan die je in het dagelijks leven toe kunt passen waardoor lichamelijke- en psychische klachten minder dominant aanwezig zijn of verdwijnen en je weer (meer) kunt genieten van het leven zoals het nu is. Dat ontstaat doordat je op een andere manier kijkt naar wat je als problematisch ervaart en doordat we oefeningen doen die gericht zijn op de lichamelijke beleving en de adem. Daarnaast leer ik je stressreacties te herkennen en te doorbreken. Het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Een Mindfulnesstraining is geen goed middel voor het hanteren van acute problemen of crises. Hier kan coaching de aangewezen methode zijn of kan ik je doorverwijzen naar een training die wel geschikt voor je is. Neem daarvoor even contact met mij op.

 

Gratis Tools

Je zult hier geen gratis tools vinden. Het is niet dat ik het je niet gun maar er schuilt een "gevaar" in het zomaar aanbieden van de oefeningen uit de Mindfulness training zonder dat je deze gevolgd hebt.

  • De oefeningen die tijdens de training aangeboden worden hebben elk hun eigen plek in de training. Er zit een opbouw in de training en de opbouw volgt ook de opbouw van de hersenen, van het oudste gedeelte van onze hersenen "het reptielenbrein" tot het nieuwste gedeelte van de hersenen "De neocortex". Als de oefeningen als gratis tools worden aangeboden ga je ze waarschijnlijk door elkaar afluisteren.
  • Je oefent eerst een bepaalde periode met een oefening (meestal een week) voordat je over kunt gaan naar een andere oefening. Dat zorgt voor een optimaal effect.
  • De oefeningen brengen je heel dicht bij jezelf, je komt daarin van alles tegen dat om een goede begeleiding vraagt. De mensen die deze mindfulness training hebben gevolgd hebben een vrij intensieve training achter de rug. Het zijn mensen die op een juiste manier hebben geoefend en daardoor optimaal hebben geprofiteerd. Je kunt hun ervaringen lezen en zien dat mindfulness zoveel meer inhoudt dan een rustmomentje.
  • Je kunt de oefeningen verkeerd begrijpen waardoor je denkt dat het niets voor jou is of er ontstaat op een andere manier stagnatie waardoor je het opgeeft en dat zou zo ontzettend jammer zijn omdat je er je leven lang profijt van kunt hebben. Support en een "stok achter de deur" van de groep en/of trainer is heel belangrijk. 
  • Het is zo stimulerend voor je om te zien hoe de andere deelnemers zich in positieve zin ontwikkelen en veranderen. 

 

Agenda Centrum voor Mindfulness Breda

Algemeen

Ma 16 september
20:30
Verdiepings-/ meditatieavond
Za 21 september
08:00
Gratis wandelen in aandacht
Za 26 oktober
08:00
Gratis wandelen in aandacht
Za 23 november
08:00
Gratis wandelen in aandacht
Za 14 december
08:00
Gratis wandelen in aandacht

Mindfulness training

Startdatum: Dinsdag 27 augustus
Trainer: Lorenz

Di 17 september
19:30
Mindfulness training (les 4)
Di 24 september
19:30
Mindfulness training (les 5)
Di 1 oktober
19:30
Mindfulness training (les 6)
Di 8 oktober
19:30
Mindfulness training (les 7)
Di 22 oktober
19:30
Mindfulness training (les 8)

Mindfulness training

Startdatum: Donderdag 29 augustus
Trainer: Céline

Do 19 september
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 26 september
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 3 oktober
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 10 oktober
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 24 oktober
19:30
Mindfulness training (les 8)

Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 11 september
Trainer: Lorenz

Wo 18 september
19:30
Mindfulness training (les 2)
Wo 25 september
19:30
Mindfulness training (les 3)
Wo 2 oktober
19:30
Mindfulness training (les 4)
Wo 9 oktober
19:30
Mindfulness training (les 5)
Wo 23 oktober
19:30
Mindfulness training (les 6)
Wo 30 oktober
19:30
Mindfulness training (les 7)
Wo 6 november
19:30
Mindfulness training (les 8)

Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 11 september
Trainer: Céline

Wo 18 september
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 25 september
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 2 oktober
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 9 oktober
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 23 oktober
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 30 oktober
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 6 november
09:00
Mindfulness training (les 8)

Jaartraining

Startdatum: Zaterdag 28 september
Trainer: Céline

Za 28 september
10:00
Start nu met de Jaartraining
Vr 11 oktober
10:00
Jaartraining (dag 2)
Za 26 oktober
10:00
Jaartraining (dag 3)
Vr 8 november
10:00
Jaartraining (dag 4)
Za 23 november
10:00
Jaartraining (dag 5)
Vr 13 december
10:00
Jaartraining (dag 6)
Za 11 januari
10:00
Jaartraining (dag 7)
Vr 24 januari
10:00
Jaartraining (dag 8)
Vr 7 februari
10:00
Jaartraining (dag 9)
Vr 6 maart
10:00
Jaartraining (dag 10)
Za 21 maart
10:00
Jaartraining (dag 11)
Vr 3 april
10:00
Jaartraining (dag 12)
Vr 17 april
10:00
Jaartraining (dag 13)
Za 30 mei
10:00
Jaartraining (dag 14)

Mindfulness training

Startdatum: Dinsdag 29 oktober
Trainer: Lorenz

Di 29 oktober
19:30
Start nu met de Mindfulness training
Di 5 november
19:30
Mindfulness training (les 2)
Di 12 november
19:30
Mindfulness training (les 3)
Di 19 november
19:30
Mindfulness training (les 4)
Di 26 november
19:30
Mindfulness training (les 5)
Di 3 december
19:30
Mindfulness training (les 6)
Di 10 december
19:30
Mindfulness training (les 7)
Di 17 december
19:30
Mindfulness training (les 8)

Mindfulness training

Startdatum: Donderdag 31 oktober
Trainer: Céline

Do 31 oktober
19:30
Start nu met de Mindfulness training
Do 7 november
19:30
Mindfulness training (les 2)
Do 14 november
19:30
Mindfulness training (les 3)
Do 21 november
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 28 november
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 5 december
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 12 december
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 19 december
19:30
Mindfulness training (les 8)

Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 13 november
Trainer: Céline

Wo 13 november
09:00
Start nu met de Mindfulness training
Wo 20 november
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 27 november
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 4 december
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 11 december
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 18 december
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 8 januari
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 15 januari
09:00
Mindfulness training (les 8)

Retraite

Startdatum: Vrijdag 31 januari
Trainer: Céline

Vr 31 januari
16:30 uur
Retraite
Za 1 februari
06:00 uur
Retraite
Zo 2 februari
06:00 uur
Retraite
Ma 3 februari
06:00 uur
Retraite
Di 4 februari
06:00 uur
Retraite
Wo 5 februari
06:00 uur
Retraite

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

* verplicht veld