Mindfulness training

De 8 weken training is oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met stress-, stress gerelateerde klachten en (chronische) pijnklachten. De training is inmiddels al weer zo'n 40 jaar geleden ontwikkeld en wordt nog steeds ongewijzigd aangeboden omdat er een specifieke opbouw in de training zit die de opbouw van de hersenen volgt.  Tegenwoordig heeft Mindfulness een brede toepassing. 

 "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven." - Jon Kabat-Zinn (grondlegger van deze mindfulness training).

Deze mindfulnesstraining MBSR/MBCT is dus geschikt voor iedereen met of zonder klachten. Iedereen is welkom en kan ervan profiteren.

Concreet kun je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

  • Altijd bezig zijn en nooit tijd hebben voor ontspanning (moeten, moeten, moeten)
  • een vol hoofd
  • Stress– en stress gerelateerde klachten
  • Burn-out/overspannen zijn
  • SOLK
  • Somberheid
  • Angstverschijnselen/hyperventilatie
  • Piekeren
  • Onzekerheid/Perfectionisme
  • Vermoeidheid/Slaapproblemen
  • Relatieproblemen of bij een geleden verlies (ook op lichamelijk vlak)
  • Hooggevoeligheid, ADD, ADHD
  • (chronische) pijnklachten

Wat levert het op?

  • Je komt weer in balans, komt dicht bij jezelf, waardoor je meer autenticiteit zult gaan ervaren. Het wordt veel makkelijker om gewoon jezelf te zijn. 
  • de symptomen van stress nemen af, het beleven van plezier neemt toe
  • gemak en moeiteloosheid nemen toe
  • je concentreert je beter
  • je piekert minder (somberheid en angstgevoelens nemen af)
  • je hebt meer energie (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af) je leert hoe je weer op kunt laden.
  • je geeft beter je grenzen aan (je hebt meer zelfvertrouwen) je persoonlijke effectiviteit neemt toe.
  • je beleeft het hier en nu intensiever en je geniet er meer van.
  • Je hebt meer aandacht voor jezelf en je omgeving, kinderen, partner, collega's, natuur etc..en pakt weer activiteiten op waavan je geniet en die je energie geven.
  • Kortom je neemt weer regie over je leven, paradoxaal genoeg door acceptatie, loslaten en vertrouwen.....
  • je gaat beter om met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen

 

DE 8 WEKEN TRAINING/PRAKTISCH

In de jaren zeventig introduceerde de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn Mindfulness in de gezondheidszorg voor mensen met stressklachten en burn-out en chronische pijnklachten. Hij ontwikkelde een gestructureerd programma, gebaseerd op westerse psychologische wetenschap en oosterse oefeningen voor lichaam en geest. Inmiddels hebben de trainingen een brede(re) toepassing gevonden en zijn ze bestemd voor een ieder die Mindfulness wil ontwikkelen.

 

Inhoud:
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2½ uur en vindt plaats in groepsverband. De kracht van de cursus ligt in het dagelijks oefenen op een manier die bij jou past. Wekelijks wissel je in de groep ervaringen uit, bespreek je waar jij tegen aanloopt en ontvang je tips. Stap voor stap raak je thuis in de Mindfulness en ontdek je de positieve effecten ervan. Bij de training is een uitgebreid cursusboek met een uitgewerkt oefenprogramma en oefeningen op MP 3 inbegrepen. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Het is geen therapie-groep. Er wordt inhoudelijk niet ingegaan op persoonlijke problematiek. Alleen de trainer heeft mogelijk achtergrond informatie van de deelnemers. Het grote voordeel van het oefenen in een groep is dat je veel opsteekt van elkaars ervaringen en de uitwisseling tussen deelnemer en trainer. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Het proces van Mindfulness levert ontzettend veel op, maar het is geen techniek die je als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht en oefening vraagt. Je inzet bepaalt het resultaat!

 

Het Programma

Week 1 De automatische piloot

Week 2 Omgaan met hindernissen

Week 3 Grenzen en mogelijkheden

Week 4 Stress en stress reacties

Week 5 omgaan met stress en acceptatie

Week 6 Omgaan met lastige gedachten

Week 7 Goed voor jezelf zorgen

Week 8 Einde training, evaluatie en toekomst

 

 

Wat leer je?
Ik reik je vaardigheden aan die je in het dagelijks leven toe kunt passen waardoor lichamelijke- en psychische klachten minder dominant aanwezig zijn of verdwijnen en je weer (meer) kunt genieten van het leven zoals het nu is. Dat ontstaat doordat je op een andere manier kijkt naar wat je als problematisch ervaart en doordat we oefeningen doen die gericht zijn op de lichamelijke beleving en de adem. Daarnaast leer ik je stressreacties te herkennen en te doorbreken. Het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Een Mindfulnesstraining is geen goed middel voor het hanteren van acute problemen of crises. Hier kan coaching de aangewezen methode zijn of kan ik je doorverwijzen naar een training die wel geschikt voor je is. Neem daarvoor even contact met mij op.

 

Gratis Tools

Je zult hier geen gratis tools vinden. Het is niet dat ik het je niet gun maar er schuilt een "gevaar" in het zomaar aanbieden van de oefeningen uit de training Mindfulness zonder dat je deze gevolgd hebt.

  • De oefeningen die tijdens de training aangeboden worden hebben elk hun eigen plek in de training. Er zit een opbouw in de training en de opbouw volgt ook de opbouw van de hersenen, van het oudste gedeelte van onze hersenen "het reptielenbrein" tot het nieuwste gedeelte van de hersenen "De neocortex". Als de oefeningen als gratis tools worden aangeboden ga je ze waarschijnlijk door elkaar afluisteren.
  • Je oefent eerst een bepaalde periode met een oefening voordat je over kunt gaan naar een andere oefening. Dat zorgt voor een optimaal effect.
  • De oefeningen brengen je heel dicht bij jezelf, je komt daarin van alles tegen dat om een goede begeleiding vraagt. De mensen die deze training hebben gevolgd hebben een vrij intensieve training achter de rug. Het zijn mensen die op een juiste manier hebben geoefend en daardoor optimaal hebben geprofiteerd van de mindfulness training. Je kunt hun ervaringen lezen en zien dat mindfulness zoveel meer inhoudt dan een rustmomentje.
  • Je kunt de oefeningen verkeerd begrijpen waardoor je denkt dat het niets voor jou is of er ontstaat op een andere manier stagnatie waardoor je het opgeeft en dat zou zo ontzettend jammer zijn omdat je er je leven lang profijt van kunt hebben. Support en een "stok achter de deur" van de groep en/of trainer is heel belangrijk. 
  • Het is zo stimulerend voor je om te zien hoe de andere deelnemers zich in positieve zin ontwikkelen en veranderen. 

 

Algemeen
Zo 21 januari
10:30
Gratis Proefles
Mindfulness training

Startdatum: Donderdag 16 november
Trainer: Céline

Do 21 december
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 11 januari
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 18 januari
19:30
Mindfulness training (les 8)
Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 22 november
Trainer: Céline

Wo 20 december
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 10 januari
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 17 januari
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 24 januari
09:00
Mindfulness training (les 8)
Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 22 november
Trainer: Céline

Wo 20 december
19:30
Mindfulness training (les 5)
Wo 10 januari
19:30
Mindfulness training (les 6)
Wo 17 januari
19:30
Mindfulness training (les 7)
Wo 24 januari
19:30
Mindfulness training (les 8)
Mindful luisteren naar muziek

Startdatum: Dinsdag 9 januari
Trainer: Lorenz

Di 9 januari
19:30
Start nu met Mindful luisteren naar muziek
Di 23 januari
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 2)
Di 6 februari
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 3)
Di 20 februari
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 4)
Di 6 maart
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 5)
Di 20 maart
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 6)
Di 3 april
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 7)
Di 17 april
19:30
Mindful luisteren naar muziek (les 8)
Vervolg Training

Startdatum: Vrijdag 19 januari
Trainer: Céline

Vr 19 januari
09:00
Start nu met de Vervolg Training
Vr 9 februari
09:00
Vervolg Training (les 2)
Vr 23 februari
09:00
Vervolg Training (les 3)
Vr 9 maart
09:00
Vervolg Training (les 4)
Vr 23 maart
09:00
Vervolg Training (les 5)
Vr 6 april
09:00
Vervolg Training (les 6)
Vr 20 april
09:00
Vervolg Training (les 7)
Vr 18 mei
09:00
Vervolg Training (les 8)
Mindfulness training

Startdatum: Donderdag 25 januari
Trainer: Céline

Do 25 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training
Do 1 februari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Do 8 februari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Do 22 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Do 1 maart
19:30
Mindfulness training (les 5)
Do 8 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Do 15 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Do 22 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)
Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 31 januari
Trainer: Céline

Wo 31 januari
09:00
Start nu met de Mindfulness training
Wo 7 februari
09:00
Mindfulness training (les 2)
Wo 21 februari
09:00
Mindfulness training (les 3)
Wo 28 februari
09:00
Mindfulness training (les 4)
Wo 7 maart
09:00
Mindfulness training (les 5)
Wo 14 maart
09:00
Mindfulness training (les 6)
Wo 21 maart
09:00
Mindfulness training (les 7)
Wo 28 maart
09:00
Mindfulness training (les 8)
Mindfulness training

Startdatum: Woensdag 31 januari
Trainer: Lorenz

Wo 31 januari
19:30
Start nu met de Mindfulness training
Wo 7 februari
19:30
Mindfulness training (les 2)
Wo 21 februari
19:30
Mindfulness training (les 3)
Wo 28 februari
19:30
Mindfulness training (les 4)
Wo 7 maart
19:30
Mindfulness training (les 5)
Wo 14 maart
19:30
Mindfulness training (les 6)
Wo 21 maart
19:30
Mindfulness training (les 7)
Wo 28 maart
19:30
Mindfulness training (les 8)

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.