Training Studenten 18 tot 25 jaar

 

  • Wil jij graag op een gezonde manier omgaan met je studie, je werk en je sociaal leven?
  • Minder last hebben van prestatiedruk?
  • Sneller stress signaleren en weten wat je eraan kunt doen?
  • Bewuster leven en niet geleefd worden?
  • Minder piekeren en meer genieten?
  • Beter omgaan met perfectionisme of faalangst?
  • Je grenzen leren kennen en aangeven?

 

Van automatisch naar bewust handelen door aandacht

Als jongvolwassene zit je in een levensfase waarin je zowel geestelijk als lichamelijk enorme veranderingen doormaakt. Je ervaart steeds meer mentale druk tijdens je studie of werk. In onze huidige maatschappij heb je het steeds drukker en drukker en worden je hersenen onophoudelijk gebombardeerd met informatie en prikkels: je doet enorm veel nieuwe ervaringen en indrukken op. Dat geldt niet alleen voor je studie en je werk, maar ook vooral voor je sociale leven. Je hebt zorgen over hoe je overkomt en of je wel sociaal geaccepteerd wordt door je leeftijdsgenoten. Extra moeilijk is het wanneer een vriend of vriendin het uitmaakt. Dan lijkt het alsof de wereld vergaat. Daarnaast hebben moderne communicatiemiddelen en de sociale media ook enorm veel invloed op ons denken en handelen.

Zo houden gedachten en gevoelens ons de hele dag bezig. Vaak reageren we in situaties automatisch, zonder bewust na te denken. Het lijkt alsof het niet anders kan. Het is dan net alsof we geen invloed hebben op hoe we ons voelen, wat we denken of wat we doen. Of het nu gaat om verdriet, reacties van boosheid, impulsief gedrag, angst, piekeren, ons rusteloos voelen. Meestal lijken deze ons te overkomen en hebben we niet het gevoel daar iets aan te kunnen veranderen. Hierdoor gaan we ons machteloos, gestrest, neerslachtig of gefrustreerd voelen. Vervolgens kunnen we ons dan vaak niet meer zo goed concentreren. Hoewel jij je er misschien niet altijd van bewust bent, krijgen je lichaam en geest een steeds grotere innerlijke behoefte  aan ontspanning en rust. 

In deze training richten we ons op het vinden van oplossingen om stress te verminderen en een gezonde balans te vinden. Dat we bewuster kunnen omgaan met energiegevers en –nemers en weten wat we kunnen doen om rustig te blijven in tijden van stress en focus te krijgen en houden, zowel binnen de studie, werk, als daarbuiten.

 

Krachtiger in het leven staan

Deze houding van acceptatie en loslaten is echter niet gemakkelijk. Maar het is mogelijk dat ook jij door bewuste mentale training aandachtiger, relaxter en krachtiger in het leven komt te staan.

Mindfulness en ACT zijn trainingsvormen die hiervoor zeer geschikt zijn, die door iedereen kunnen worden toegepast. Het is een eenvoudige ervaringsgerichte training, die bestaat uit korte oefeningen en in beperkte mate theorie.

 

De thema's die aan de orde komen tijdens deze training:       

  • Grenzen leren kennen
  • Omgaan met stress en moeilijke situaties
  • De werking van stress verkennen en begrijpen
  • Herkennen van automatische reacties en gedachten en gevoelens en hoe daarmee om te gaan.
  • Hoe zorg je het beste voor jezelf
  • Een vriendelijke, niet oordelende aandacht voor jezelf, anderen en dagelijkse situaties
  • Hoe integreer je het geoefende in je leven

Werkwijze

In onze training, mindfulness gecombineerd met ACT, worden verschillende oefeningen aangereikt, ook kleine dingen waar je in het dagelijks leven op kunt letten en die je uitnodigen om iets van die aandacht te behouden tijdens gebeurtenissen in de loop van de dag. Mindfulness wil zeggen: een open, vriendelijke aandacht voor alles wat er speelt. ACT betekend Acceptance en Commitment Therapy. In de training die wij aanbieden zullen we gebruik maken van oefeningen die afgeleid zijn uit  ACT. Dit wil zeggen: een training die zich niet richt op het bestrijden van klachten, maar op het verkrijgen van een andere relatie met je gedachten en gevoelens en toegewijd handelen op basis van je waarden.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van anderhalf uur. Naast deze bijeenkomsten is het belangrijk iedere dag thuis te oefenen met de geluidsbestanden die je krijgt. Het is een training van 8 weken die jou leert om zelf de regie te nemen bij moeilijke situaties, emoties en gedachten. Aan de hand van de oefeningen leer je om even te stoppen met doen en met een open aandacht te kijken naar wat zich in die momenten aandient: gedachten, gevoelens, stemmingen. Door dagelijks korte mindfulness oefeningen te doen leer je automatische patronen te doorbreken, beter je grenzen te kennen en aangeven en inzicht te krijgen in de werking van gedachten en emoties. Zodat je meer ontspannen in het leven kunt staan, bewuster reageert op moeilijke situaties en meer kunt genieten van alles wat het leven je te bieden heeft.

Er is en er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mindfulness en ACT. Belangrijke uitkomsten zijn:

  • verminderde stressklachten,
  • minder piekeren,
  • minder angst,
  • minder somberheid
  • beter kunnen omgaan met werk/studiedruk, spanning
  • beter slapen.

Deze training is voor iedereen die wil investeren in de kwaliteit van zijn of haar leven, en die bereid is om naar eigen patronen te kijken en te onderzoeken.

Vrijblijvende intakevoor de training mindfulness

Er gaat altijd een vrijblijvende en persoonlijke intake met de trainer aan de training vooraf. Na de intake beslis je pas definitief of je deelneemt. We bespreken of de training past bij jou, jouw behoeften of klachten, en je kunt al je vragen stellen.

 Trainers

 Lorenz & Meta 

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

* verplicht veld