Vervolg Training

Meer nog dan optimisme en geluk oefent compassie een verregaande invloed uit op onze psychische en fysieke gezondheid. 

Deze Vervolg training Compassie 2.0  is een door Céline ontwikkelde training op basis van Zijnsorientatie, Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) en Mindful Self-Compassion (MSC).

Voor wie? 

In ons dagelijks leven worden we veelal aangestuurd door de innerlijke criticus (harde oordelen mn gericht op onszelf) en het jaagsysteem zodat we voortgedreven worden door alles wat we onszelf opleggen (moeten en niet mogen) en het is nooit genoeg, het kan altijd meer beter etc...of we willen gewoon heel veel. Het lijkt alsof we geen eigen vrije wil meer hebben. 

De remedie hiertegen is opmerkzaamheid, onderscheidingsvermogen en concentratie (mindfulness) en het trainen van vriendelijkheid t.o.v onszelf (compassie/ zijnsorientatie). We leren daardoor onszelf aan te sturen op een manier die veel gezonder is. We leren luisteren naar onze innerlijke suporter ipv de innerlijke criticus die ons opjaagt en uitput, zelftwijfel, angst, en somberheid laat ontstaan.

Je neemt zelf weer plaats aan het roer van je leven. Dat is wat we noemen Zelfleiderschap of ook wel genoemd persoonlijk leiderschap. 

Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Daarom heb je eerst een mindfulnesstraining gedaan.

Deze training is geschikt voor iedereen.

Wat leer je in deze training?

In de compassietraining leer je de invloed van oude, diep in je hersenen gewortelde, patronen op je gedrag van alledag te herkennen en leer je deze in balans te brengen.

Het in balans brengen betekent doorgaans dat nieuwe gewoonten extra oefening nodig hebben. Naast uitleg over de werking van het brein komen daarom in de compassietraining veel nieuwe oefeningen (kortere oefeningen dan in de mindfulness training) aan bod. 

 Wat leer je? 

  • Waar gaat het eigenlijk echt om in je leven?
  • Je persoonlijk leven als je belangrijkste project.
  • Je leert op jezelf en het leven te vertrouwen ( je hoeft niet meer van alles uit de kast te trekken om goed te zijn, dat ben je al)
  • Je neemt zelf weer plaats aan het roer van je leven. Dat is wat we noemen zelfleiderschap of ook wel genoemd persoonlijk leiderschap.  
  • Het belang van een goede relatie met jezelf en hoe dat voor elkaar te krijgen.
  • Hoe om te gaan met gevoelens en verlangens
  • Leren gevoelens tot uitdrukking te brengen.
  • Hoe meer intimiteit te bewerkstelligen in relaties.
  • Wie ben je als je echt jezelf bent?
  • Het belang van keuzes maken en beslissingen nemen en hoe dat op een wijze manier te doen.
  • Wat is een goede relatie en wat vraagt dat?
  • Wat is contact, communicatie en relatie?
  • inzicht te verkrijgen in elementen uit de westerse en oosterse psychologie die betrekking hebben op de beoefening van (zelf) compassie
  • behulpzame vaardigheden te ontwikkelen in contact met ongemak, pijn of stress
  • praktische oefeningen voor het dagelijks leven.

Voor wie?

Deze compassietraining is geschikt voor mensen die:

    • De achtweekse mindfulnesstraining hebben gevolgd bij een Categorie 1 Trainer MBSR/MBCT. Indien je de training elders hebt gevolgd zal er vooraf een intakegesprek plaatsvinden. 
    • De mindfulnessbeoefening willen onderhouden en verdiepen met name op het aspect van vriendelijkheid.
    • Een milde houding willen ontwikkelen naar zichzelf en anderen.
    • De relatie met zichzelf en de ander willen verbeteren.


De manier van werken heeft overeenkomsten met de mindfulnesstraining. Deze training bestaat echter uit acht bijeenkomsten van 3 uur en zal ipv wekelijks twee/drie wekelijks plaats vinden zodat er meer tijd is om het geleerde te intergreren.

Je krijgt na elke bijeenkomst suggesties mee voor oefeningen gericht op de ontwikkeling van persoonlijke ontwikkeling en vriendelijkheid. 


Wetenschappelijk onderzoek

      Christopher Germer noemt in zijn boek ‘Mindfulness en zelfcompassie’ verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar het effect van compassietraining Zo beschrijft hij onder andere het onderzoek van Barbara Fredrickson en collega’s van de University of North Carolina. In dit onderzoek werden mensen die zeven weken de oefeningen hadden beoefend vergeleken met een groep mensen op de wachtlijst.
      Compassie Training zorgde voor een toename in:
      * positieve emoties
      * een toename van een breed scala aan positieve coping, zoals mindfulness, probleemoplossend vermogen, zelfacceptatie, zingeving, sociale ondersteuning, positieve relaties met anderen en lichamelijke gezondheid.

 

 

Interesse of meer informatie?

Wilt u meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met u op.